Yaşlı Bireyler için Tasarım: Bir Empati Deneyi



Yer : Kule 2. Kat

Tarih : 02.11.2018

Saat : 09:30

Süre : 3 saat

Yürütücüler : Aykut Coşkun, Magnus Olsson

Katılımcı sayısı : 24

Dil : İngilizce

Amaç ve İçerik:

1) kapsayıcı tasarım konusunda farkındalığı artırmak,
2) katılımcılara yeni bir kullanıcı araştırma yöntemi öğretmek (empati deneyleri), ve
3) kapsayıcı tasarım yaklaşımı ile geliştirilmiş ilham veren günlük obje fikirleri üretmektedir.

Çalıştay katılımcıları empati deneyi yöntemini kullanarak yaşlıların hayatını kolaylaştıran günlük objeler için tasarım fırsatlarını belirleyecektir. Çalıştayda kullanılacak bu kullanıcı araştırma tekniği, bire-bir görüşme gibi geleneksel veri toplama yöntemlerine nazaran, “yaşlı biri olmak nasıldır” sorusuna yönelik daha kapsamlı iç görü elde edilmesine yardımcı olan bir çeşit katılımcı gözlem yöntemidir. Çalıştay sırasında, katılımcılar gruplar halinde çalışarak, kendilerine verilen elbise, gözlük, baston vb. aksesuarları da kullanarak yaşlı bir bireyi canlandırmaları istenecektir. Daha sonra, gruplardan kampüs içerisinde kahve almak, lavaboya gitmek, internet üzerinden yemek siparişi vermek gibi günlük bir eylem gerçekleştirmeleri istenecektir. Gruplar, bu gözlem sonuçlarını baz alarak yaşlı bireylerin günlük hayatta karışılabilecekleri zorlukları belirleyeceklerdir. Daha sonra da bu problemlere çözümler geliştirecek ve bu çözümleri tüm çalıştay katılımcıları ile izleyicilerine sunacaklardır.

Program:

09.30 – 10.00: Kapsayıcı tasarıma ve empati deneyi yöntemine giriş

10.00 – 11.00: Empati  deneyi

11.00 – 12.00: Verilerin analizi ve fikir geliştirme

12.00 – 12.30: Sonuçların sunulması ve tartışma

Aykut Coşkun

Aykut Coşkun

Şu anda Koç Üniversitesi Medya ve Görsel Sanatlar bölümünde Dr. Öğretim üyesi olarak çalışmanın yanında, Koç Üniversitesi Arçelik Yaratıcı Endüstriler Araştırma ve Uygulama Merkezinde (KUAR) çalışmaktadır. Lisans, yüksek lisans ve doktora derecesini Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Endüstri ürünleri tasarımı Bölümü’nden almıştır. Doktora eğitimi sırasında, bir yıl boyunca Carnegie Mellon Üniversitesi İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Enstitüsü’nde Fulbright ziyaretçi araştırmacısı olarak çalışmıştır. ODTÜ Ürün Kullanılabilirlik Test Biriminde tasarım araştırmacısı olarak beş yıl, ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü’nde araştırma görevlisi olarak yedi yıl çalışmıştır. Şu anki araştırmaları davranış değişikliği için tasarım, sürdürülebilirlik için tasarım, iyi oluş için tasarım ve akıllı ev için tasarım konularını kapsamaktadır.

Magnus-Black

Magnus Olsson

İsveçli tasarımcı Magnus Olsson, sahiplerinden biri olduğu Myra Industrial Design’ın şirketinde, 2004 yılından beri yüzey tasarımcısı ve prototip yöneticisi olarak çalışmaktadır. Birkaç yıllık endüstriyel tasarım projeleri yaparken Magnus, yerel ve çok uluslu şirketlerde proje lideri ve baş tasarımcı olarak çalışmıştır. Magnus’un ilki yüzey tasarımı alanında, ikincisi tasarım modellemesi alanında olmak üzere iki lisansı vardır. Yıllar içinde Magnus birçok tasarım ödülü almış ve iyi bir sayıda tasarım patentine sahip olmuştur. Magnus karmaşık tıbbi malzemelerle çok fazla çalışmış olmasının yanında, yaşlılar ve özel ihtiyaçlı insanlar için ürünlerin tasarım sürecinde yer almıştır. Boş zamanlarında iki çocuğu ve karısıyla zaman geçirir, golf oynar ve bir metal grubunda solistlik yapar.